HOTTEST FOLLOWER ^_^

Tuesday, July 23, 2013

RESEPI KEBAB AYAM SPECIAL SWEET & SIMPLE


Hello semua..., semua? Ade ke yang sudi baca blog aku ni? Hehh .. kalau ada sudi membaca terima kasih ye.

Marilah kita mengasah bakat masak dan berkongsi-kongsi resepi yang mudah dan lazat berkrim ini. Aku buat resepi ni sebab berazam tak nak makan nasik, jadi inilah menu terbaik untuk berbuka puasa, ada sayur, ada ayam, roti arab . 

Resepi kebab ayam manis ni senang aje tau tak dan setengah jam pun dan siap inti dia , yang pastinya inti kebab ni manis bukan manis gila ye, manis-manis macam satey gitu. kalau tak suka manis boleh kurangkan gula.

Jom try resepi Kebab Ayam Special Sweet And Simple :

Perap bahan ini sebelum memotong bahan-bahan lain :
Dada ayam yang dicincang sederhana
Suku sudu teh kunyit sebuk
Air bagi tenggelam ayam je, tak perlu banyak
Gula pasir dalam 5sudu besar
(perap sekejap je ni, selepas ni anda perlu memotong bahan-bahan lain)

Bahan-bahan:
Roti arab / roti pita di belah dua dan dihiris tengah ( jadi macam poket doremon )
Mayonis untuk disapu dalam poket roti
3 ulas bawang putih dicincang
2 biji bawang kecil dicincang
Minyak untuk menumis sedikit sahaja
4 sudu besar sos cili 
3 sudu besar sos bbq ( aku guna jenama life)
3 sudu besar sos lada hitam ( pun guna jenama life )
garam secukup rasa

Sayur:
Mentimun batang separuh dihiris panjang-panjang
Tomato sebiji di potong dadu
Daun salad dihiris halus-halus ( dalam 2 helai jika daun besar )
Nak tambah sayur lain boleh je , tapi aku guna yang di atas aje .

Cara-cara :
1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih dan bawang merah sehingga layu.
2. Masukkan ayam yang telah diperap sebentar tadi dengan air perapan sekali ye, jangan buang tau.
3. Tunggu daging ayam masak sekejap , kemudian masukkan sos cili, sos bbq serta sos lada hitam . Tak lupa juga, perasakan dengan sedikit garam.
4. Dah siappp!! biar kuah kering ye, kalau nak basah sikit pun tak apa atas selera masing. Tutup api tunggu dalam 5minit bagi kurang panas kemudian masukkan sayur-sayur yang telah dipotong tadi . Kacau-kacau bagi layu tanpa api ye .
5. Senang bukan? Inti dah siap , buka poket roti pita / roti arab yang telah disapu dengan mayonis dan sumbatkan inti kedalamnya. Dah boleh dimakan .. yummy-yummy ...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...